Vi er et team af behandlere bestående af kiropraktorer, fysioterapeuter, kropsterapeut, zoneterapeut og massører. Vi tilbyder grundig undersøgelse og behandling af problemer i hele bevægeapparatet og i alle aldersgrupper.

Klassiske symptomer hos voksne

Hovedpine

Der findes mange forskellige typer af hovedpine. Hovedpine stammer ofte fra nakken, og er ofte forårsaget af dårlige eller ensartede arbejdsstillinger. Det er vigtigt at man ikke blot accepterer tilbagevendende hovedpine eller prøver at dæmpe symptomerne med håndkøbsmedicin, men at årsagen identificeres og behandles.

Svimmelhed

Mange faktorer kan udløse svimmelhed alt fra væske- eller søvnmangel til mere alvorlige faktorer så som forhøjet blodtryk eller en blodprop. Kiropraktik kommer ind i billedet da vores balance evne bl.a. primært reguleres fra de øverste led i nakken, men også kæbe, bækken og fødder. Svimmelhed kan desuden være udløst fra det indre øre hvor små krystaller i ligevægtsorganet – øresten – kan give voldsomme svimmelhedsanfald i forbindelse med bevægelser af hovedet. Spørg din kiropraktor til råds.

Kæbe

Når vi taler og tygger, er der konstant bevægelse i vores kæbeled. Herudover belaster mange deres kæbeled ved konstant at tygge sammen eller skære tænder om natten. Hvis kæbeleddene ikke får ro kan det ikke alene medføre smerter i kæbeleddene men også give hovedpine, ansigtssmerter og svimmelhed. En kiropraktor kan vurdere om dine kæbeled bevæger sig rigtigt, bedre funktionen og vejlede.

Nakke

Smerter fra nakken og/eller nedsat bevægelighed i nakken er noget rigtig mange kender til. Hverdagen er ofte indrettet således at der tilkommer ensidige arbejdsstillinger, og dertil kommer at den psykiske trivsel er en vigtig faktor i forbindelse med nakkegener. Nakkesmerterne er ofte af forbigående karakter, men lige meget om det er forbigående eller vedvarende er det en god ide at få din nakke undersøgt, da en fejlfunktion i nakken med eller uden smerter kan være årsag til f.eks. hovedpine, smerter i armene, svimmelhed eller dårlig nattesøvn.

Brystryg

Smerne i brystryggen beskrives ofte som ”en kniv mellem skulderbladende” eller ”en nerve i klemme”. Årsagen er ofte en fejlfunktion af de små led i rygsøjlen – ”facetledssyndrom”. Smerten kan være meget kraftig, og kan til tider påvirke vejrtrækningen, give armsmerter eller stråle frem til forsiden af brystkassen, hvilket er et tegn på at ribbenene også er påvirket. Kiropraktisk behandling er som regel en meget effektiv behandlingsform.

Arm

Smerter i skulder, albue eller hånd kan stamme fra et lokalt problem i det implicerede led, eller det kan være et resultat af problemer andre steder f.eks ryg eller nakken.

Skulder

Skulderen er det mest bevægelige led i kroppen, og derfor også et meget sårbart led, da der ofte er manglende stabilitet i området. Problemer i skulderen kommer ofte til udtryk ved bevægelser med armen over skulderhøjde eller når man skal tage tøj af og på, desuden oplever mange med skulderproblemer at have smerter i området om natten. Skulderproblemer kan medføre udstrålende smerter til nakken eller ud i armen evt. som føleforstyrrelse i hånd og fingre. Behandling af skulderproblemer handler i høj grad om at få ledfunktionen genoprettet samt sørge for at skulderens 22 muskler samarbejder og dermed stabiliserer området.

Albue

Klassisk ser vi ”tennisalbue” – hvor der er smerter på albuens yderside, eller ”golfalbue” hvor der er smerter på albuens inderside. Årsagen til disse tilstande er overbelastning af de muskler der styrer underarmens og håndens bevægelser. Disse overbelastninger kan sagtens være udløst af andet en tennis og golf bla. ensidige arbejdsstillinger.

Håndled

Mange håndleds problemer skyldes enten overbelastning eller et fald, hvor man tager fra med hænderne. I forbindelse med overbelastningsskade kan man inducere en seneskedehinde betændelse, hvilket kan være meget smertefuld eller et ”karpaltunnel syndrom” hvor nerven til tommel-, pege og langefinger bliver klemt hvilket giver føleforstyrrelser og smerter i disse fingre.

Lænd

Ondt i ryggen er en folkesygdom, og over halvdelen af de patienter der opsøger kiropraktor kommer til os pga. smerter i lænden, så der er ingen tvivl om at kiropraktoren har stor kompetence indenfor diagnostik, behandling og forebyggelse af lændegener.

Iskias

Iskias er definitionen på smerter der stråler fra lænd eller balle ned på bagsiden af lår og underben, til tider helt ned til foden. Navnet refererer til en stor nerve, der udspringer nederst i lænden og løber ned gennem benet som beskrevet. Smerterne opstår oftest på baggrund af lændeproblemer eller muskelspændinger i balden, hvorfor kiropraktisk behandling af iskias som regel er effektiv. Iskias smerter bør desuden undersøges grundigt med henblik på at skelne det fra en evt. diskusprolaps der kan give lignende symptomer.

Diskusprolaps

Symptomer på diskusprolaps er klassisk meget kraftige smerter i ryggen og/eller kraftige smerter i det ene eller begge ben. Der kan forekomme nedsat kraft eller føleforstyrrelse til ben og nogen oplever desuden problemer med kontrollen af vandladning eller afføring.

Selvom diskusprolaps er en alvorlig tilstand kommer de fleste sig uden varige mén. I dag opererer man langt færre patienter for diskusprolaps, da forskning har vist at ikke-operativ behandling, herunder kiropraktisk behandling, øvelser og vejledning er mindst lige så effektiv og virkningsfuld som operation. Da ikke-operativ behandling samtidig er mindre risikabelt og mindre skadeligt er det at anbefale i langt de fleste tilfælde. Kiropraktoren er uddannet til at skelne mellem dem, der vil have gavn af ikke-operativ behandling, og dem der vil have størst gavn af operativ behandling.

Bækken

Bækkenet er vores fundament for rygsøjlen, og det er derfor vigtig at holde for øje at bækkenet altid fungere optimalt. Flere faktorer kan påvirke bækkenets funktion: sidde med ben over kors, asymmetrisk udviklet muskulatur i området der trækker bækkenet skævt, graviditet og fødsel. Det ses ofte at fejlfunktionen i bækkenet forplanter sig til andre steder i kroppen så som ryg og skuldre samt kan være medårsag til hovedpine eller svimmelhed.

Hofte og ben

Smerter i hofte, knæ eller fod kan stamme fra et lokalt problem i det smertefulde led, eller kan være resultat af problemer andre steder, som f.eks. ryggen eller bækkenparti.

KONTAKT OS
​Ørestad Kiropraktik & Sundhed
​Arne Jacobsen Allé 16, 2. sal
​2300 København S

Mail: info@orekirosund.dk

OM OS

​Ørestad Kiropraktik & Sundhed er en moderne kiropraktisk klinik beliggende i Fields. Vi er et team af behandlere bestående af kiropraktorer, fysioterapeuter, kropsterapeut, zoneterapeut og massører.

ÅBNINGSTIDER

Mandag: 8.00 - 20.00